Yrkeshögskolan i Borås: IT-projektledning 80 YHp
Sammanfattning
6 kurser
143 lektioner
12 quiz
5h 34m videomaterial
Yrkeshögskolan i Borås: IT-projektledning 80 YHp
Lärare:
Jezper Lindstrand
Anett Kansanen
Varmt välkommen till plugga.tech.
Bootcampsinnehåll
Föreläsning 1: mån 26 aug Agila projektmetoder |
Föreläsning 2: ons 28 aug Agila ramverk |
Föreläsning 4: mån 2 sept. SCRUM |
Föreläsning 7: mån 9 sept: Agila begrepp |
Föreläsning 1 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 2 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 3 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 4 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 5 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 6 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 7 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 8 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 9 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 10 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 11 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 12 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 13 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 14 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 15 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 16 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 17 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 18 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 19 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 20 - Kravställande IT-projektledning |
Föreläsning 22 - Kravställande IT-projektledning |
Ett företag - en verksamhet |
Affärsidé |
Vad är en affärsplan? |
BMC, Business Model Canvas - Vad är det? |
Vision - Mission - Kärnvärden |
Strategi - taktik - mål - handlingsplaner |
Struktur - Processer - Kultur |
Övning: Framtidssäkra butiksdöden |
Bolaget AB - kunskapskontroll |
Affärsutveckling - vad är det? |
Affärsidé - kort intro |
BMC, Business Model Canvas - Vad är det? |
Finansiera din affärsidé |
BMC, Business Model Canvas - Vad är det? |
BMC - Värdeerbjudande |
BMC - Kundsegment del 1 |
BMC - Kundsegment del 2 |
BMC - Kanaler |
BMC - Kundrelationer |
BMC - Intäktsströmmar |
BMC - Bakom scenen |
BMC - Exempel på affärsmodeller |
BMC - Digitala verktyg |
Övning: Skapa din affärsmodell med Business Model Canvas (BMC) |
BMC - Hållbara affärsmodeller |
Presentationsteknik |
Retorikens tre-enighet |
Presentationsteknik - kroppsspråk |
Planera din presentation |
Hur blir man bra på att pitcha en idé? |
Hisspresentation - exempel |
NABC - Hisspresentation |
NABC - varför använda ett manus? |
Välkommen till projektvärlden! |
Grundläggande projektmetodik |
Vad är ett projekt? |
Faser i projekt |
Instuderingsfrågor - Grunder projektmetodik |
Hitta din idé |
Intro till scenarioplanering |
PENG - Nyttovärdering |
Övning: Nyttoanalys av tvättstugeapp |
Introduktion till projektplanering |
Bakgrund, syfte och SMARTa mål |
Övning: Syfte och mål |
Instuderingsfrågor - Syfte, mål och prioriteringar |
SMARTa mål - Kunskapskontroll |
WBS - Work Break Down Structure |
Instuderingsfrågor:: WBS - omfattning |
Övning: Gör en WBS - Etablera en sportaffär |
WBS - Kunskapskontroll |
SWOT-analys |
Övning: Gör en SWOT - E-handel för blommor |
SWOT - Kunskapskontroll |
Tidsplanering i projekt |
Planering på tidslinje |
Logisk nätplan |
Tid- och resursplanering |
Logisk nätplan - Kunskapskontroll |
Riskanalys |
Instuderingsfrågor: Nulägesanalys och risker i projekt |
Övning: Miniriskanalys sportbutikens e-handel |
Introduktion till Projektekonomi |
Skillnaden mellan projektekonomi och företagsekonomi |
Projektkalkyl vs projektbudget |
Exempel - projektbudget |
PENG - Nyttovärdering |
PENG - Kunskapskontroll |
ROI - Return on investment |
Verksamhets struktur: Olika organisationsformer |
Skapa projektgruppen |
Roller för att styra, leda och genomföra projekt |
Samtal kring effektiva projektteam |
10 nycklar för att skapa effektiva team |
Självledarskap: Personlighetsanalys DISC-modellen |
Självledarskap - Growth Mindset |
Effektiva projektteam - tips på vad du kan tänka på |
Instuderingsfrågor: Organisation och intressenter |
Övning: Effektiva team i olika världsdelar |
Övning: Reflektion effektiva team |
Implementering och överlämning |
Feedback |
Lessons learned |
Effekt och nyttorealisering |
Avslut |
Kvalitetsplanering i projekt |
Ändringshantering i projekt |
Resultatuppföljning i projekt |
Definition av agil och att arbeta med agilt arbetssätt |
Det agila manifestet - bakgrund till agil projektmetodik |
Det agila manifestet - 12 principerna |
Agila metoder vs andra metoder? |
Vattenfallsmodellen (traditionell) vs Agila modellen |
Olika ramverk för agilt arbete |
Ett samtal kring agila projektmetodiker och hur de kan användas |
Agilt ramverk: Kanban |
Agilt ramverk - SCRUM |
Agilt ramverk: LeSS: Large-Scale Scrum |
Agilt ramverk: SAFe - Scaled Agile Framework |
Spotify - Agila arbetssätt |
Agil artefakt: Produkt backlogg |
Agil artefakt: Sprint Backlog |
Agil artefakt: Produkt inkrement |
Agilt event: Sprint |
Agilt event: Stå-upp möten - stand up meetings |
Agilt event: Retrospektive |
Agila begrepp: Planning Poker |
Agila begrepp: Work in progress - WIP |
Agila begrepp: Burn Chart |
Agila begrepp: Definition of done |
Agila begrepp: Mobbprogrammering |
Planera din projektorganisation - teamet |
Agila team: Roller |
Roller för att styra, leda och genomföra projekt |
Agila team: T-formade team/medarbetare |
SCRUM Master - Certifieringsorgan |
SCRUM Master: Innehåll i en certifiering |
Övning: Skapa en T-formad affisch, agila team |
Plugga.tech™
Allt material på denna sida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det innebär att endast du får använda kurserna och dess material. Det är inte tillåtet att kopiera, ladda ned och dela med sig av material till andra. Du får inte använda något av detta innehåll i kommersiellt syfte.
Powered by @HiveAndFive
© Plugga.tech™